Bård Hoksrud og Silje Hjemdal på Sagene Bryggeri.

–⁠ Straffes for å ta bilde av et epletre

– Denne uken besøkte vi Sagene Bryggeri og ble oppmerksom på hvilke absurde begrensninger de står overfor, skriver Bård Hoksrud og Silje Hemdal i dette debattinnlegget.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentenes egne meninger.

Vi har tidligere besøkt 7 Fjell bryggeri i Bergen, og Siderfestivalen i Hardanger. Førstnevnte har mottatt over 40 sider med utklipp fra sosiale medier som Helsedirektoratets byråkrater hevder bryter reklameforbudet.

En siderprodusent kan straffes for å legge ut bilde av et epletre på sosiale medier, siden eplene benyttes i produksjon av alkohol.

Under besøket på Sagene Bryggeri fikk vi et innblikk i hvor skadelig disse restriksjonene er for småbedrifter. Bryggeriet fikk faktisk ikke tillatelse til å selge nøytrale tomflasker på sosiale medier, da det ble ansett som en form for alkoholreklame.

Norske byråkrater bruker verdifull tid og ressurser på å overvåke emojier og bilder av folk som nyter ulike typer alkohol, vinflasker brukt som lysestaker og bilder av produksjonsutstyr for øl og sider.

Utenlandske aktører som opererer under helt andre regler gnir seg i hendene.

Vi er glade for å kunne fortelle at FrP har fremmet et forslag på Stortinget som vil tillate bryggerier, barer og lignende virksomheter å fortelle om sin virksomhet på sosiale medier.

Produksjon av sider og øl handler om norske tradisjoner og kultur. Det er latterlig at produsenter nå skal frykte straff fordi noen har vist et epletre eller feststemte mennesker på Instagram.

Bård Hoksrud og Silje Hjemdal,
stortingsrepresentanter for Fremskrittspartiet

 

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.